Iedere manager verdient een coach

Topsporters hebben coaches, waarom blijven managers achter?

In de topsport is het heel normaal dat een coach in de hand nemen om je prestaties te optimaliseren. Hulp van anderen wordt juist gezien als versterking en verrijking. Met deze mindset van sporters, kunnen managers in het bedrijfsleven hun voordeel doen en meer winst behalen. Nu wordt er pas aan een externe expert – zoals een coach – gedacht als er iets fout gaat, als er een probleem is. Dan wordt coaching gezien als een herstel of verbeteractie. Dat is jammer, coaching is juist een teken van kracht. Het is heel wenselijk als managers hier op eigen verzoek gebruik van maken net als topsporters.

Een kenmerk van succesvolle mensen is dat ze de drive hebben om te blijven leren en om steeds beter te worden. Als professional ben je nooit uitgeleerd en is er altijd ruimte voor verbetering. Een coach kan je helpen door dit leerproces te faciliteren. Deze persoon kan fungeren als een klankbord of vertrouwenspersoon. Je aan het denken zetten en leren om zaken vanuit nieuwe gezichtpunten te zien. Iemand die je eerlijke feedback kan geven zonder dat dit direct gevolgen heeft voor relaties met collega’s en andere stakeholders.

Hetzelfde gaat op voor teams. Waarom wachten met teambuilding en teamcoaching als er problemen zijn? Waarom dit niet voor zijn door te zorgen voor een gezonde basis. Dat begint met een gedeelde visie, een gedragen teamdoel en grondige kennis van de eigen persoonlijkheid en die van je collega’s.

De wetgeving is recent veranderend. Werkgevers zijn steeds meer aanspreekbaar als medewerkers uitvallen of niet meer functioneren. Voor werkgevers is het van groot belang om goed werkgeverschap te tonen. Dat je er alles aan doet om te zorgen dat de medewerkers zich goed kunnen ontplooien in een baan. Met coaching en begeleiding van medewerkers maak je dit concreet en tastbaar. Dan investeer je echt in je mensen en zorg je dat ze bevlogen en betrokken blijven. Van aandacht gaan mensen groeien en bloeien. Deze investering zal zich zeker terug vertalen in hogere medewerker tevredenheid, betere klanttevredenheid en betere bedrijfsresultaten.

Uit onderzoek blijkt ook dat het effect van persoonlijke coaching groot is. Uit een onderzoek onder managers van Fortune 100 companies bleek dat coaching gemiddeld 6 keer zo veel oplevert dan dat het kost.

In de VS is het inschakelen van een executive coach veel gebruikelijker dan in Nederland. Topmanagers vermelden dat ze veel voordeel hebben gehad door inzet van externe coaches. Daar ben je juist een uitzondering als je geen coach hebt gehad. Een voorbeeld is Eric Schmidt, oud CEO van Google (klik hier voor de korte video boodschap).

Dus neem jezelf en je eigen ontwikkeling serieus en zie een coach als versterking. Op tijd samenwerken met een coach betekent jezelf sneller kunnen optimaliseren. Laat deze kans niet lopen.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.